کد خبر: ۱۹۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
شغلشان سخت و نفس‌گیر است. کنار کوره‌هایی کار می‌کنند که آتش از آنها زبانه می‌کشد؛ سروکارشان با آتش است و مواد مذاب!

مخاطب24:همیشه با خطر سوختگی و زخمی شدن با شیشه‌های تیز دست و پنجه نرم می‌کنند و هنگام کار، باران عرق صورتشان را می‌پوشاند؛ این حکایت هنرمندانی است که شیشه‌گری را به عنوان شغل انتخاب کرده‌اند و با دقت و وسواس خاصی شیشه‌های گداخته را شکل می‌دهند و نفس خود را در آنها می‌دمند! به یکی از کارگاه‌های نمونه شیشه‌گری تهران رفتیم و یک روز را با هنرمندانی که در آنجا مشغول کار بودند گذراندیم. اگر می‌خواهید به سختی‌هایی که این هنرمندان برای ساخت شیشه‌های شکستنی می‌کشند پی ببرید، با ما همراه شوید.

دور تا دورت را کوره‌هایی گرفته‌اند که آتش از آنها زبانه می‌کشد. ایستادن در چنین محلی از عهده هر کسی برنمی‌آید چه برسد به آنکه بخواهید یک روز کاری را اینجا سپری کنید. هنرمندانی که در کارگاه کار می‌کنند با گرمایی که محیط را فرا گرفته کنار آمده‌اند اما هر چند دقیقه یکبار که گر

ما کلافه‌شان می‌کند، سراغ حوض آبی وسط کارگاه می‌روند و یک سطل آب خنک روی سرشان می‌ریزند.

تصاویر | داغ ترین شغل ایران را بشناسید

شیشه گر ها تا شیشه مذاب شکل دلخواهشان را به خود نگیرد دست از سر آن بر نمی دارند 

دوستی با شیشه مذاب

آقای شیشه‌گر هرروز این کارها را تکرار می‌کند. تنها چیزی که ممکن است تغییر کند نوع محصولی است که او می‌سازد؛ یک روز پارچ وگلدان روز دیگر جایخی یا تنگ. شیشه گرها برای ساخت یک ظرف شیشه‌ای از ابزارهای مخصوصی استفاده می‌کنند. برای اینکه بهتر با کار او آشنا شوید کاربرد تعدادی از این وسیله‌ها را برایتان می‌گوییم:

تصاویر | داغ ترین شغل ایران را بشناسید

 

   دمیدن در شیشه‌های مذاب توانایی
جسمانی بالایی می‌خواهد

۱- دم، این وسیله، پای ثابت کارگاه شیشه‌گری است؛ میله‌ای آهنی و توخالی به طول یک و نیم متر. شیشه‌گرها به وسیله این ابزار، درون شیشه مذاب می‌دمند.

۲- قرقره، ابزاری است که شیشه‌گر آن را در دهانه کوره قرار می‌دهد تا میله دم را، راحت‌تر وارد یا از کوره خارج کند.  

۳- قاشق، این قاشق با آن با قاشق‌های غذاخوری‌ای که ما می‌شناسیم خیلی فرق می‌کند آقای شیشه‌گر از این وسیله چوبی برای شکل دادن به شیشه مذاب استفاده می‌کند؛ «بعد از اینکه وسایل کارم را مرتب کردم کارم را شروع می‌کنم؛ ابتدا قرقره را در دهانه کوره می‌گذارم بعد یک میله دم برمی‌دارم و از کوره اصلی که مخصوص عیار (شیشه مذاب بی‌رنگ) است مقداری بار(شیشه مذاب) بر می‌دارم چند لحظه‌ای صبر می‌کنم تا کمی خنک شود بعد به سراغ کوره‌ای که شیشه مذاب رنگی در آن وجود دارد می‌روم و مقداری بار رنگی به آن اضافه می‌کنم و بعد از این مرحله هم پنج دقیقه منتظر می‌مانم تا مواد مذابی که برداشته‌ام خنک شوند، دوباره به کوره اصلی بر می‌گردم و باز مقداری شیشه مذاب بی‌رنگ به آن اضافه می‌کنم، وقتی مواد اولیه‌ای که برای ساخت مثلا یک گلدان لازم داشتم را به وسیله میله دم برداشتم شروع به شکل دادن آن می‌کنم به این صورت که با فوت کردن در میله دم آن را به اندازه دلخواهم درمی‌آورم بعد از این کار با قاشق آن را حالت می‌دهم تا حباب‌های هوا از آن خارج شوند، در مرحله بعدی شیشه شکل گرفته را در یک قالب می‌گذارم تا آخرین مرحله شکل‌گیری هم روی آن انجام شود».

هنرمند شیشه‌گر وقتی به این نتیجه رسید که شیشه مذاب کاملا شکل گرفته است آن را به گرمخانه می‌برد. شیشه بعد از ۴۸ ساعت ماندن در گرمخانه باید مراحل دیگری مانند تراشکاری، برش، سنگ‌زنی و بعضی وقت‌ها هم اسید کاری را پشت سر بگذارد تا بسته بندی شود و به دست من و شما برسد.

تصاویر | داغ ترین شغل ایران را بشناسید

 آتشی که از کوره‌ها زبانه می‌کشد محیط کارگاه را آن‌قدر گرم می‌کند که گاهی شیشه‌گرها برای خنک‌شدن، به حوض وسط کارگاه پناه می‌برند

 

کار در کارگاه شیشه‌گری سختی‌ها و شیرینی‌های خودش را دارد

شیشه‌گرها هم مثل بقیه هنرمندها برای ساختن آثارشان سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند؛ سختی‌هایی که خاص شغل آنهاست. آنها باید گرمای وحشتناک محیط کارشان را تحمل کنند. دمای بالای محیط به آنها اجازه نمی‌دهد لباس کار بپوشند، برای همین هر لحظه ممکن است بر اثر برخورد با آتش دست و پایشان بسوزد یا شیشه‌های شکسته زخمی‌شان کند! هنرنمایی شیشه‌گرها را از نگاه دوربین سرنخ ببینید.

 

تصاویر | داغ ترین شغل ایران را بشناسید

 

هنرمندهای شیشه‌گر برای آنکه بعضی از محصولاتشان به صورت ترک ترک دربیاید و زیبایی خاصی به خود بگیرد آنها را زمانی که گداخته هستند درآب فرو می‌برند. خودشان به این مرحله آبگز کردن می‌گویند

 

تصاویر | داغ ترین شغل ایران را بشناسید

 

    در این قسمت هنرمندان تراشکار نقش های زیبایی را روی ظروف شیشه ای حک  می کنند

 

تصاویر | داغ ترین شغل ایران را بشناسید

قسمت‌های اضافه ظرف‌های شیشه ای را با این دستگاه برش می‌دهند. ابتدا محلی را که باید برش بخورد داغ کرده بعد با خنک کردن ناگهانی آن نقطه، کار برش را انجام می‌دهند

 

تصاویر | داغ ترین شغل ایران را بشناسید

   مرحله آسیاب کاری؛ دراین مرحله قسمت های تیز شیشه ها به وسیله این دستگاه و پودر سنگ سیلیس صاف و صیقلی می شوند

 

تصاویر | داغ ترین شغل ایران را بشناسید

 

   محمدعلی بعد از اینکه شیشه مذاب را به شکل دلخواهش در آورد آن را درگرمخانه می‌گذارد. 48 ساعت بعد شیء شیشه‌ای آماده تراش و آسیاب کاری می‌شود

 

تصاویر | داغ ترین شغل ایران را بشناسید

 

    او هر روز مواد اولیه شیشه را درون کوره می‌ریزد

 

 

تصاویر | داغ ترین شغل ایران را بشناسید

 

   محمدعلی برای اینکه عرق کلافه‌اش نکند دستمالی به پیشانی‌اش می‌بندد

 

تصاویر | داغ ترین شغل ایران را بشناسید

 

    محمد علی در ظرف هایی که خودش ساخته آب می‌خورد تا راحت تر بتواند گرمای محل کارش را تحمل کند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها: شغل
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.